sectornieuws

Nieuwe gebouwen (en merk) voor Hugo Neumann

De afgelopen maanden is het niet stil geweest bij verlichtingsspecialist Hugo Neumann. Niet alleen heeft het bedrijf een intrek genomen in een nieuw pand, er was ook de overname van het Deense Louis Poulsen door Targetti. Voor elektrozine.be een ideale gelegenheid voor een interview met Eric Neumann, zaakvoerder en derde generatie in dit opmerkelijke familiebedrijf.


Nieuwe gebouwen (en merk) voor Hugo Neumann




Elektrozine.be: De samensmelting van het Toscaanse Targetti en Deense Louis Poulsen betekent drukke tijden voor Hugo Neumann?
Eric Neumann: “Dat is het minste wat je kan zeggen. De grootste fabrikant die we verdelen was al de Targetti Groep. Door de aankoop van Louis Poulsen is Targetti alleen maar groter geworden. Niettemin zijn we uiteraard zeer blij dat de Targetti Group voor Hugo Neumann heeft gekozen om het merk Louis Poulsen te verdelen in België en Luxemburg.”

“Louis Poulsen is de nummer 1 in het eigen thuisland en in vele andere Scandinavische landen. De Deense fabrikant  is goed voor een omzet van 150 miljoen euro. Dankzij de overname van Louis Poulsen staat de Targetti-Poulsen groep op nummer 3 in Europa qua omzet in de verlichtingssector en op nummer 5 mondiaal.”

“Met de overname van de groep Targetti van het merk Louis Poulsen, is het assortiment van deze groep uitgebreid met een collectie decoratieve en architectonische verlichting die perfect complementair is aan de bestaande merken van de Targetti Group.  Neem er even de twee catalogi bij en je zal zien dat het om twee aparte werelden gaat.

Elektrozine.be: Is dat niet moeilijk voor een bedrijf als Targetti, dat gewend is te werken met de technische kant van verlichting, om nu anders te gaan redeneren voor Louis Poulsen?
Eric Neumann: “Het zijn twee verschillende mentaliteiten en filosofieën en daarom net denk ik dat het één van de mooiste huwelijken kan worden. Als Targetti bijvoorbeeld een andere gelijkwaardig, Italiaans merk had gekocht omwille van groeiredenen, dan zou dat zeker op korte termijn een kannibaliserend effect kunnen hebben op de andere Targetti-merken. Om nog maar te zwijgen van de creativiteit en de ziel van de overgenomen firma.”

Elektrozine.be: Beschrijf eens even de producten van Louis Poulsen voor de niet-kenners?
Eric Neumann: “Louis Poulsen zit in de top-tien van meest prestigieuze merken in de wereld en is eerder een decoratieve interpretatie van architecturale verlichting. De nadruk ligt minder op het technische – tenzij enkele buitenarmaturen – maar meer op echte klassiekers en iconen. Ik denk dan aan de drie grote designers Arne Jacobsen, Poul Henningsen en Verner Panton, maar ook aan nieuwe opkomende talenten zoals Christian Flindt en Louise Campbell. “
 

PH Artichoke"Wie kent er niet de PH Artichoke-lampen van Poul Henningsen (zie foto rechts)? De eerste PH Artichoke werd ontworpen in 1958 en viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Om dit te vieren wordt de glazen versie een permanent lid van de exclusieve productreeks van Louis Poulsen.“

“De PH Artichoke is een studie in lichtkwaliteit en vakmanschap. Bij het ontwerp van de lamp vertrok designer Poul Henningsen vanuit driedimensionele lichtcurves. Die tekende hij volledig met de hand en met de precisie van een computertekening. Zo kon hij de controle bewaren over alle lumen die de lamp voortbrengt zonder dat verblinding optreedt. Zonder een enkel zicht naar de lamp toe verkreeg hij zowel diffuse verlichting als indirecte en directe verlichting. De Artichoke is een echt tijdloze armatuur, die zowel in heel moderne huizen als klassieke woningen past, en zich goed laat combineren met alle andere soorten design.”

Elektrozine.be: En Louis Poulsen opent ontegensprekelijk deuren? Ik denk aan architecten die de vorm van het toestel hoger inschatten?
Eric Neumann: “Dat kunnen we niet ontkennen. Als mensen aan Targetti denken, duiken spontaan termen zoals technische verlichting op. De Belgische architecten staan meer open voor het Belgische design van merken als een Modular, Wever & Ducré of Delta Light. Targetti concentreert zich niet op de vorm van de armaturen, maar op de kwaliteit van het licht. Wanneer dat cruciaal is in een project, komen architecten snel bij ons terecht. Dat is ook de filosofie van Targetti: de vorm van het licht is belangrijker dan de vorm van het toestel.”

“Neem nu een designer die absoluut wenst dat het licht dat op een wand wordt geprojecteerd ovaal van vorm is. Dan zorgen wij voor een oplossing. Wij passen de lichtoptiek van de lamp aan voor een speciale toepassing. Pas in een later stadium denken we aan het design, met een vorm die perfect past bij de vorm van het licht. Dat is een andere werkwijze dan eerst aan een mooie minimalistische vorm te werken en pas later de lichtoptiek te bestuderen. “

Elektrozine.be: Welke andere merken voert Hugo Neumann nog in België?
Eric Neumann: “Naast de voornoemde Targetti en Louis Poulsen zijn dat Exterieur (buitenverlichting), Victoria (architecturale verlichting), Esedra (architecturale, trendy verlichting), Duralamp (een fabrikant van lampen), Neri (straatmeubilair en openbare verlichting), Luceviva (een concept voor dynamische verlichting met T5, led, RGB), Light of Florence (verlichting van kerken en speciale architectuur) en MLE (hotelverlichting). De andere merken buiten de Targetti Poulsen groep zijn  Terzani, Studio Italia Design, Estiluz, Arealite, i-lèd, Blauet, Valenti, Surya Illuminazione en Ayrton. Je ziet dat elk merk mooi een niche bespeelt, met specifieke toepassingen in de verlichtingssector. We zijn en zullen nooit een generalist worden. We specialiseren ons liever in bepaalde segmenten van de verlichtingsbranche.”

“Targetti is een familiebedrijf en ook wij, Hugo Neumann, zijn een familiebedrijf. Dat vinden we belangrijk. Wij hebben geen honderden klanten nodig. We doen ons werk graag met onze ‘light passion’ geest. Als er een architect belt naar mij, dan weet hij dat we de volledige service en steun zullen leveren. En dan zijn die cijfertjes niet het belangrijkste.”

Elektrozine.be: Om nog even terug te komen op de verhuis. Waarom werd er gekozen voor deze locatie en dit gebouw?
Eric Neumann: “Het industriepark van Wauthier-Braine is al sinds 1996 een goede uitvalsbasis voor de activiteiten van Hugo Neumann. Het is centraal gelegen in België, tussen Vlaanderen en Wallonië, dicht bij de hoofdstad en bereikbaar op 20 minuten van de luchthavens van Zaventem en Charleroi. De vele buitenlandse klanten en zakencontacten kunnen hun weg vlot vinden naar het bedrijf.”


“Het nieuwe gebouw presenteerde zich als een echte opportuniteit. Het is zichtbaar vanaf de autostrade en was al bij de eerste aanblik het mooiste gebouw van het industriepark. (nvdr: het gaat om een bestaand gebouw). Binnenin was een ander paar mouwen: aftands, slecht onderhouden, oude technieken en kleine ruimtes. Het magazijn echter biedt mogelijkheden: het is groot en 8 meter hoog. We zullen het goed kunnen gebruiken: ons productgamma bestaat ondertussen uit niet minder dan 65000 producten van de verschillende merken. Om de zichtbaarheid nog te verhogen zullen we een ledscherm-totem bouwen van 8 meter hoog bouwen waarop we onder meer aankondigingen zullen doen over activiteiten.”


Elektrozine.be: Vertel even meer over het nieuwe concept voor het gebouw?
Eric Neumann: “Het oude gebouw uit de jaren ’70 werd behouden en enkele volumes en gevels werden er aan toegevoegd. Die speling van volumes wijst naar de drie grote activiteiten op de site: showroom (600m²), burelen en demozalen (800 m²) en magazijn (600m²). De grote toonzaal bijvoorbeeld bevat een ronde, verhoogde sokkel. Onder de sokkel bevindt zich de ontvangstruimte en is er de mogelijkheid om feestjes en evenementen te organiseren.  De sokkel zelf bevat de producten en doet dienst als showroom. Vanuit de centrale zaal is er toegang naar verschillende ruimtes waar men het effect van licht op vloerbekleding en muren demonstreert. Op tal van wanden en in de tuin zullen wij kunstwerken plaatsen. Een buitenwand van 8 meter hoog is een testwand voor gevelverlichting, wall washers, het spelen met licht en lichttemperaturen. Het zal echt een verlichtingsacademie worden, geopend voor professionelen en studenten!  Een perfect huwelijk tussen kunst, licht en technologie ten dienste van gepassioneerde mensen.”


Meer nieuwigheden:
spot
hanglamp
luchter
staande lamp
Gepubliceerd op : 28 april 2008 Bron : © bouwzine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_bz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=6 and a.id not in (3281)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_bz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=6 and a.id not in (3281) order by a.datum_online desc, a.created desc

bouwzine.be
sectornieuws
bouwzine.be

laatste nieuws in verlichting

meer nieuws in verlichting
ruwbouw  |  dak  |  buitenschrijnwerk  |  binnenafwerking  |  keuken  |  badkamer  |  verwarming  |  technieken  |  energie  |  gereedschap  |  outdoor