sectornieuws

BTicino Concept Store: een jaar later.

Iets meer dan een jaar geleden verrastte BTicino met de opening van de BTicino Concept Store in Brussel. Hoe zou het nu gesteld zijn met de Concept Store, en wat is de reactie van de bezoekers? Een gesprek met Lennart van Walsum, marketing manager van BTicino over de Concept Store, BTicino en domotica.


BTicino Concept Store: een jaar later.




Elektrozine.be: BTicino doet het niet onaardig de laatste tijd?
Lennart van Walsum: "Ik kan misschien best een klant citeren die zei dat sinds BTicino, bekend om zijn designschakelaars, zich achter het begrip domotica met een kwaliteitsproduct heeft geschaard, de markt een enorme impuls heeft gekregen. De markt is meer interesse gaan tonen in domotica."

Elektrozine.be: Wat zijn een aantal verwezenlijkingen?
Lennart van Walsum: "Voor de professionals hebben we een speciale B2B-website opgericht, met een meer technische lay-out dan onze website voor het grote publiek. Op de B2B website vindt de vakman alle informatie over de BTicino producten terug, zoals bijvoorbeeld een demo van het nieuwe Touchscreen. We hebben ook een volledige domotica-starterskit uitgebracht voor installateurs en groothandels (brutoprijs 624,11 euro excl. BTW). Deze starterskit is de perfecte basis voor elke domotica-installatie, ook voor appartementen. De starterskit bestaat onder meer uit een voeding, configuratoren en honderd meter twee-draads flex-buskabel. Afwerking is mogelijk in alle courante families van afdekplaten Living, Light en Light Tech."

"De verkoop van deze starterskit loopt als een trein. Het grote voordeel van de kit is zijn modulariteit. De kit kan achteraf perfect uitgebreid worden met alle toepassingen van het My Home domoticasysteem zoals het Touchscreen, meerdere druktoetsen of muziekdistributie. De basis van het My Home domoticasysteem is de voeding en de kabel, wat je erop plaatst hangt af van je behoeften op het gebied van comfort en budget. We blijven zeer trouw aan onze filisofie waarbij de groothandel en de installateurs een belangrijke rol spelen, en wij de verantwoordelijk van de opleiding van deze mensen op ons nemen."

Elektrozine.be: Kan u een idee geven van het succes van de Concept Store?

Lennart van Walsum: "We zijn meer dan tevreden over het aantal bezoekers dat we het voorbije jaar mochten ontvangen. We kregen bijna dubbel zoveel bezoekers over de vloer dan we vooropgesteld hadden. Vooral zaterdag is een regelrechte topdag. Ik kan zelfs spreken van Batibouw-toestanden op sommige zaterdagen. Daaruit blijkt dat de stap die we naar de consument hebben gezet een heel belangrijke stap was. De Concept Store is in feite een BTicino-showroom, waar veel mensen het begrip domotica en designschakelaars kunnen leren kennen. De showroom is de uitgelezen plek, in het hartje van BelgiŽ, waar je zes dagen op zeven domotica kunt komen beleven en meemaken."

In de BTicino Concept Store kan u kennismaken met het assortiment van BTicino en het begrip domotica echt leren kennen.

"Ook positief is de reactie van installateurs en architecten op de Concept Store, een regelrechte primeur voor onze sector. De Concept Store moest voor ons de sleutel vormen tussen de vakman (architect en installateur) en de eindklant. De vakman kan de Concept Store zo'n beetje beschouwen als zijn eigen showroom naar zijn klanten toe. En dat is in de werkelijkheid ook uitgekomen. Meer dan de helft van de bezoekers aan de Concept Store is effectief doorverwezen door hun installateur en architect. De professionals gebruiken de Concept Store dus effectief als sales-tool."

Elektrozine.be: Zijn er al aanpassingen aan de Concept Store gebeurd?
Lennart van Walsum:
"Het is evident dat een product als domotica regelmatig wordt uitgebreid met nieuwigheden. De Concept Store volgt uiteraard deze trends, en voegt bijvoorbeeld nieuwe bedieningen toe of past de programmatie aan. De Concept Store is feitelijk op drie basispijlers gebouwd: de showroom, de domoticahoek waar je in een transparante omgeving de technologie aan het werk kan zien en een opleidingsruimte waar trainingen, productinfo, opleidingen en workshops doorgaan. De Concept Store heeft onze vroegere showroom in Diegem volledig vervangen."

"De BTicino Concept Store is zowel voor de kenner als niet-kenner een referentie geworden." Lennart van Walsum, BTicino.

Elektrozine.be: Welke opleidingen gaan er zoal
door?
Lennart van Walsum:
"Een laatste golf van opleidingen was die voor de modules A en B van de BTicino Service Club-leden. Installateurs die hiervan lid zijn kunnen gratis deze professionele dagopleidingen komen volgen. Elke installateur of medewerker van een groothandel die de opleiding meemaakt, krijgt een certificaat van BTicino. Er zijn vier opleidingsmodules: module A, B C en D. Na de eerste opleiding - module A - is de installateur al capabel en sterk genoeg om een basis domoticasysteem te gaan plaatsen. Module B gaat nog een stapje verder, met meer informatie over programmatie en speciale toepassingen. C en D gaat dan specifiek over koppelingen met het internet, en de koppeling naar camera- en videocontrole."

Elektrozine.be: U noemt de BTicino Service Club. De installateur wordt dus niet aan zijn lot overgelaten?
Lennart van Walsum:
"We besteden enorm veel tijd en energie om de installateur ťn de architect op te leiden en meer informatie te geven over onze producten. Een lid van onze Service Club betaalt 175 euro per jaar (excl. BTW) en krijgt in ruil hiervoor een heleboel voordelen: gratis depannage zonder verplaatsingsonkosten, drie jaar garantie in plaats van de gebruikelijke twee jaar garantie, en alle opleidingen gratis. Die opleidingen kosten normaal 90 euro. De creatie van de Service Club betekent niet dat we niet-leden in de kou laten staan. Voor hen hebben we ook bepaalde formules: bij de starterskit domotica zit een cheque die recht heeft op een gratis opleiding module A. We beperken ons dus niet tot een beperkte serviceverlening, maar gaan breed."

Elektrozine.be: Hoe verloopt een gesprek als iemand langskomt?
Lennart van Walsum:
"De gemiddelde bezoeker heeft heel concrete vragen. Hij of zij heeft zich al zeer goed geÔnformeerd - bijvoorbeeld via beurzen - en vraagt zich nu af hoe bijvoorbeeld de scenariotoets werkt. Voor een andere groep bezoekers is de materie helemaal nieuw. De Concept Store is voor hen een mooie referentie. Zonder een afspraak te moeten maken, kan men vrij langskomen en meer te weten komen over domotica."

Online kan u al een kijkje nemen in de Concept Store.

Elektrozine.be: Waarom zou men naar de BTicino Concept Store moeten komen?
Lennart van Walsum:
"Een van de basisredenen is om komaf te maken met de vooroordelen die over domotica bestaan. De praktijk leert ons dat mensen na een kwartiertje vertoeven in de Concept Store positief verrast zijn over domotica, en de daadwerkelijke betekenis ervan beseffen. Dat is voor mij het bewijs dat er zoveel verkeerde begrippen van domotica in de markt leven. Wij zeggen tegen de bezoekers: met domotica kan je de verlichting inschakelen, en als je wil ... kan je nog meer doen. De mensen denken immers spontaan aan begrippen als rolluiksturing, cameracontrole, besturing via computer of het bad laten vollopen op afstand. De werkelijke basisbehoefte is echter hetzelfde van wat je nu al thuis doet, maar eenvoudiger. De laatste decennia is domotica verkocht geweest als iets wat heel moeilijk en technisch is en daardoor is de beleving rond domotica wat ze vandaag is."

"Iedereen in de sector moet zelf beseffen dat domotica dient om een basisinstallatie te maken, en dat daar eventueel iets bij kan komen. Ik durf beweren dat er dan in tien jaar tijd in elk huis en apparatement domotica aanwezig is. Het is een evolutie die niet kan uitblijven. Alles wordt immers gedigitaliseerd: kijk maar naar fotografie, televisie, onze wagens. Een van de enige zaken die nog niet aan de beurt is gekomen, is de elektriciteitsinstallatie in onze woningen - de basis van al die andere toestellen."

"Domotica is bovendien zo flexibel dat je het kan aanpassen aan de behoeften en de levenscyclus van de mensen. Er zijn immers andere behoeften in de woning wanneer er kleine kinderen in huis zijn, dan dat de kinderen uit huis zijn. Een mooi voorbeeld is de BTicino scenariotoets die elke gebruiker op enkele ogenblikken kan herprogrammeren. Het klassieke voorbeeld dat we geven is het scenario televisiekijken. In dit scenario staat er bijvoorbeeld een lamp naast het televisietoestel die ingeschakeld wordt als men tv wil kijken. Maar op een gegeven moment stoort die lamp en wil je die lamp weg uit het scenario. Bij BTicino kan iedereen dat aanpassen in enkele eenvoudige stappen, zonder dat je daarvoor de installateur moet lastigvallen."

"De moeilijkheid van domotica is dat het een breed begrip is: je hebt mensen die enkel het comfort ervan willen, en er zijn mensen die afgaan op de technologie van domotica, op die knappe schermpjes en de speciale bedieningen. Het is moeilijk om het ideale profiel van een domoticaklant te schetsen: iedereen heeft eigen behoeftes. Niet iedereen heeft in huis dezelfde badkamer en keuken."

"Een mooi compliment dat we krijgen van de installateurs is dat zij het systeem van BTicino heel sterk vinden: het is eenvoudig, de basis is zeer duidelijk en je kan van heel eenvoudig (bv. een lichtbediening) stelselmatig en modulair uitbreiden tot een zeer complex systeem. En dat terwijl de prijs vrij beperkt blijft. Wij zijn een van de goedkopere domoticasystemen op de markt. Het is grensverlagende domotica voor de installateur."

Elektrozine.be: Mogen we nog nieuwe Concept Stores verwachten?
Lennart van Walsum:
"Er komt heel wat kijken bij de organisatie van een Concept Store van 300 m≤. Bovendien hebben we het bijzonder druk gehad met het aantal bezoekers dat onze verwachtingen overtrof. Op korte termijn zie ik niet meteen nieuwe Concept Stores opduiken in BelgiŽ. Niets belet ons natuurlijk om op lange termijn het concept misschien door te trekken naar andere locaties. Maar we zien toch dat we uit alle regio's bezoekers aantrekken, mensen die meestal door hun installateur naar de Concept Store gestuurd zijn."


Gepubliceerd op : 9 december 2005 Bron : © bouwzine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_bz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=8 and a.id not in (2231)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_bz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=8 and a.id not in (2231) order by a.datum_online desc, a.created desc

bouwzine.be

laatste nieuws in beveiliging

meer nieuws in beveiliging
ruwbouw  |  dak  |  buitenschrijnwerk  |  binnenafwerking  |  keuken  |  badkamer  |  verwarming  |  technieken  |  energie  |  gereedschap  |  outdoor